עיצוב גרפי סביבתי

עיצוב גרפי חוויתי ● Environmental Graphic Design ● Experiential Graphic Design

אדם מגיע למקום כלשהו.
הכל צפוי ומוכר. הקירות לבנים, הדשא ירוק והזכוכיות שקופות.
זה יכול להיות כל מקום. מפארק, דרך בניין משרדים ועד לקליניקה.
איזו אינטרקציה תתקיים בין האדם למקום?
מה תהיה חווייתו ומה הוא יזכור מהביקור?

עיצוב גרפי סביבתי - מה זה?

עיצוב גרפי סביבתי מעניק אופי וייחודיות למקומות, ועוזר לאנשים להבין טוב יותר את החללים שבהם הם נמצאים. כתוצאה מכך, נוצרת בתודעה שלהם “תחושת מקום”. הם מוצאים את דרכם מהר יותר, מרגישים בנוח ובטוח יותר, ומקבלים השראה.

עיצוב גרפי סביבתי הוא תחום טרי בישראל. השם נוטה להטעות באופן שאנשים משייכים אותו להיבטי אקולוגיה אך למעשה מדובר במרחב. המקומות בהם אנו נמצאים. בין אם חלל חוץ או פנים.

עיצוב גרפי סביבתי הוא אינו מקצוע בפני עצמו אלא תחום המשלב מקצועות כמו תקשורת חזותית, עיצוב תעשייתי, אדריכלות ולעיתים אדריכלות נוף. הסינרגיה בין המחלקות התכנוניות המגוונות הללו מספקת תוצר עיצובי רחב ממה שמקצועות העיצוב מספקים כל אחד בנפרד.

המטרה היא להשפיע על איך המקום נתפס בתודעתם של המבקרים בו, על הרגשתם ועל האופן בו הם מנווטים במרחב. הכל, מסימנים גרפים, פלטת צבעים ועד לצליל הצעדים על הרצפה, יכול לגרום למרחב להיתפס באופן שונה ולשנות לחלוטין את חוויית האדם.

המטרה היא להשפיע על איך המקום נתפס בתודעתם של המבקרים בו, על הרגשתם ועל האופן בו הם מנווטים במרחב. הכל, מסימנים גרפים, פלטת צבעים ועד לצליל הצעדים על הרצפה, יכול לגרום למרחב להיתפס באופן שונה ולשנות לחלוטין את חוויית האדם.

ארגז הכלים של העיצוב הגרפי הסביבתי כולל בין היתר:

אמצעי חיווי ומערכות הכוונה (Wayfinding)

מסכים אלקטרוניים

גרפיקה ע”ג קיר, ויטרינה או רצפה

שימוש בטכניקות תאורה

אמצעי תצוגה

עיצוב גרפי סביבתי בשער הכניסה לקמפוס מעונות סטודנטים ברמת אביב

חשיבות העיצוב הגרפי הסביבתי

מחקרים מספרים לנו כי לעיצוב המרחב הפיזי ישנה השפעה משמעותית ומדידה על איכות החוויה של אנשים.

כך לדוגמא אחד המחקרים הצביע על כך שאנשים אשר העידו כי המקומות שביקרו בהם היו “מעוצבים בצורה יוצאת דופן” דרגו את חוויתם כטובה בכמעט פי 2 מאלה שאמרו שביקרו במקום שלטענתם מעוצב לא טוב.

בשנים האחרונות נוסף מרכיב חדש המקנה יתרון למקומות המעוצבים בצורה יוצאת דופן: עסקים רבים מתפרסמים ע”י שיתופים ברשתות החברתיות. המחקר מצא כי הסבירות שאנשים ישתפו את מיקומם ברשתות החברתיות גדול פי עשרה כאשר עיצוב המקום מוגדר על ידם כ”יוצא דופן”.

עיצוב גרפי סביבתי מתחיל בהבנת כוונותיו של המבקר.

מאחר שמטרת הביקור עתידה לעצב את חווית המבקר, רק לאחר ניסוח מדוייק שלה ניתן להתחיל את התהליך התכנוני.


להלן חמישה סוגים של מצבי חווית ביקור: (כפי שהוגדרו ע”י מכון גנסלר למחקר)

משימה: כשיש לאדם מטרה שהוא צריך להשיג, כמו פגישה עסקית. במצב זה, אנשים ממוקדים מאוד ולרוב אינם פתוחים להסחות דעת.

חברה: מטרת הביקור היא לקיים אינטרקציה עם אנשים אחרים ולספוג תחושת קהילתיות. למשל: ארוחה במסעדה או ישיבה בבר.

גילוי: טיול בעיר או סיבוב בשוק/קניון, דרכים שבהם אנשים מחפשים לגלות ולחוות דברים חדשים.

בידור: שבירת השיגרה וחיפוש אחר פעילויות כיפיות. למשל הופעות וקולנוע.

שאיפה: לימודים או פעילות ספורטיבית. פעולות של צמיחה או חיפוש אחר מטרות.

גורמים המשפיעים על החוויה

תהליך העיצוב הגרפי הסביבתי משתמש בגורמים הבאים ליצירת החוויה הרצויה:

יופי:
לרושם הראשוני מחזות המקום השפעה מכרעת על האופן בו יתפסו המוצרים או השירותים המוצעים בו.
ניתן לומר בהקשר זה כי יכולת חשובה ביצירת יופי היא עיצוב שמונע עומס חזותי.

 

חדשנות:
מקומות רעננים אשר בה בעת מציעים תכנים פונקציונליים מוכרים, הם אלה שסביר יותר שיזכרו בראשי המבקרים, ויקבלו המלצות.

 

אוֹתֶנְטִיוּת: מקומות שמכבדים ומשתפים את ההיסטוריה שלהם ובו זמנית מתקשרים את המותג והערכים שלהם באמצעות היבטים עיצוביים נחשבים לאמינים ואותנטיים.

 

בהירות: אנשים צריכים להבין את הסביבה שלהם כדי להרגיש בנוח. עיצוב נקי יותר מספק יותר את האינטואיציה של המבקר.

 

השראה: חללי עבודה אמורים לשרת השראה לאנשים להצליח, בין אם זה עובדים או מבקרים. עיצובים שמרחיבים את הפרספקטיבות ומציגים רעיונות חדשים מעוררים אצל המבקר השראה.

 

הסברת פנים: אנשים רוצים להרגיש רצויים ושייכים. מרחבים המעוצבים באופן מזמין נתפסים ככאלה המספקים חוויות טובות.

מרחבים שהם יפים, אותנטיים, ייחודיים, מעוררי השראה ומזמינים כמעט בוודאות יתבלטו, יזכרו ויעוררו את המבקר.

דוגמאות לעיצוב גרפי סביבתי

מערכות הכוונה

מערכות מידע שמנחות אנשים בסביבה הפיסית ומחזקות מותג או זהות של מקום.
אלה מאפשרת לקהל להתמצא במרחב. מערכות אלה מורכבת מסדרות מתקני חיווי המעבירים מסרים לקהל בשפה ברורה ואחידה, עם הלימה בין הפרטים הגדולים לקטנים.

אלמנטים המהווים ציוני דרך

אפשר לבטא את השפה העיצובית המקומית גם ללא מסרי הכוונה והסברה.
מיצבים אלה מעשירים את המרחב בעניין חדש ולעיתים בלתי צפוי, מייצרים תחושה של רעננות והתחדשות במקומות שנתפסים כ”סטטיים” או “שמרניים” ובאופן עקיף – תורמים גם להתמצאות וקריאות.

רכיבי רמיזה עיצובית

אלה כוללים סממני אישור (Conformation marks) וסמנני הכוונה המוטמעים במרחב.

מסכים אלקטרוניים

מסכים, קירות מסכים, מסכי LED ופתרונות שונים להצגת מסרים באופן דינמי.
ניתן לשלב דפי אינטרנט, קטעי וידאו, מצגת תמונות ועוד.

פיסול סביבתי

אלמנטים פיסוליים שלעיתים יכולים להתקשר לזהות המותג.

קירות מידע

צירי זמן, סיפור המועבר באמצעות תמונות ו/אינפוגרפיקה למטרת שיקוף ערכי המותג.
ניתן לשלב גרפיקה תבליטית או רכיבים המיועדים להתערבות פיסית ע”י המבקר.

עכשיו דמיין/י את ה ואיזה שינוי נוכל לעשות ביחד!

מומחי חווית משתמש יובילו את המקום שלך להיראות כל-כך אחרת!

עיצוב גרפי סביבתי – פרספקטיבה רחבה של אדריכלים, מעצבים גרפים, ומעצבי מוצר

ב-All Set מתמחים בחווית משתמש. זה נעשה באמצעות החלת קו עיצובי עקבי, קריאות ברורה והולכת הקהל במסלול קריא ומסודר.

אנו משלבים אנשי מקצוע מתחומים שונים כדי לייצר פרספקטיבה רחבה בתכנון המרחב.
אתם/ן מוזמנים/ות לקבוע פגישה עם אדריכל מטעמנו, שיעניק לכם/ן חוות דעת חשובה בתכנון הנחיות העיצוב.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן