מרכז עזריאלי הוא כיום קטסטרופה לחיי הרחוב בת”א.
הוא נהנה ממיקום סופר מרכזי ומסמיכות לנתיבי תחבורה העמוסים ביותר בעיר תוך שהוא מלא בתכנים ובמוקדי משיכה רבים.
במקום לקחת את שני אלה ולייצר מהם מרכז עירוני תוסס, הוא משאיר מדרכות צרות ומסוייטות הכלואות בין חומת אדניות ותנועה סואנת, מרכז את המסחר והפעילויות המזמינות בתוך קניון מנותק מהרחוב ולא מותיר סיכוי לדרכים הסובבות אותו מלבד להיהפך למקומות נוראיים עבור הולכי רגל.
קומפלקסים מקבילים לעזריאלי בעולם מוקפים מדרכות רחבות עמוסי הולכי רגל, עם מסחר ועניין רב.
מרכז עזריאלי תוכנן בהתעלמות כה בוטה מהולכי רגל, כך שבשטח נוצרות סיטואציות הזויות כמו זו; חייל אחד שעומד עם תרמיל מספיק כדי לחסום את כל המדרכה ברחוב המרכזי ביותר במטרופולין.
כל התמונות הנ”ל צולמו בערב חג, בשעות אחרה”צ כשהרחובות כבר מרוקנים. ביום-יום הייתי צריך לרדת לעומק הכביש כדי לצלם מרוב עומס.
מי שקצת מכיר את המקום יודע שיש מרחק פיסי גדול בין הכביש לקומפלס מרכז עזריאלי, ובכל זאת השטח שהוקצה למדרכה הוא מזערי.
כבר כמעט עשרים שנה אני חולף בדרך בגין ומשתגע מהסתימות התכנונית של מרכז עזריאלי בכל הקשור לטיפול בפני הקרקע. הקצאת 95% מהשטח החשוב והמשמעותי ביותר בעיר, פני השטח, לאיזור פריקה וטעינה, ולפתח איוורור לחניון תת קרקעי?
יש תופעות לוואי מצערות לכל מיני אופנות בתחום התכנון שאני יכול להבין. אך טעות כזו מוכיחה שבעולם התכנון יש אנשי מקצוע שאין להם הבנה בתחומם.
תיקון המדרכות סביב מרכז עזריאלי – כבר בעתיד הקרוב
עזריאלי רכשו את הקרקע הסמוכה (בית ידיעות אחרונות לשעבר) במטרה להתרחב ולבנות מגדל נוסף, בעיריית ת”א יש כמה אנשים אכפתיים שמודעים לבעית המדרכות וכך נולד מצב שבו העירייה מנצלת את בקשותיהם של עזריאלי כדי לתקן את המצב המעוות.
התכנית להרחבת מרכז עזריאלי – עוד מגדל בנוסף לשלושה, והרחבת הקניון.
המגדל החדש יתשנא לגובה מרשים של 337 מטר, כמעט פי 2 מהמגדל העגול של עזריאלי. עד כדי כך גבוה. הוא יכלול כ-90 קומות וצורתו תיהיה אליפסה.
אגב התכנית המקורית היא של מגדל בגובה 255 מטר, עם 60 קומות, בהמשך שונתה התכנית ל302 מטר עם 80 קומות ולאחרונה הוגשה בקשה להגבהה נוספת.
התמורה מצד עזריאלי בעבור ההגבהה צפויה להיות השתתפות במימון קירוי נתיבי איילון והשתתפות בקמת גשר בין מרכז עזריאלי לקומפלקס מגדלים עתידי מדרום לו (מתחם “שפע טל”)
קניון עזריאלי יתרחב בעוד 10,000 מ”ר צפונה ויחובר בחיבור תת קרקעי לתחנת הרק”ל “שאול המלך”. (תחנה זו תחובר גם לקומפלקס “מידטאון” ואפילו לבית החולים איכילוב)
כמובן שמפלס הקרקע הוא החשוב ביותר, ומעניין מאוד לעיין בנספחי הבינוי של התכנית החדשה:
שיפורים במפלס הרחוב סביב מרכז עזריאלי
אמנה כמה חידושים בתחום מפלס הרחוב שעתידים להתרחש במסגרת מימוש התכנית:
- פתחי האיוורור של החניונים יסגרו בסבכות עליהם ניתן יהיה לדרוך. פתח איוורור אחד כזה כבר נסגר בשנה שעברה כהקדמה לפרוייקט הגדול דבר שאיפשר יצירת חזית מסחרית ומדרכה רחבה. דיווחתי על כך בעבר.
כדי להשלים את המהלך, יבוטלו ויצומצמו הערוגות לאורך דרך בגין, המשמשות כיום בעיקר את המשתינים.כמו הערוגות, גם האדניות לאורך רח’ גבעת התחמושת יפונו, הגדר שמאחורי הערוגות אף תיסוג פנימה.
איזורי תמרון משאיות וחצרות פריקה וטעינה יצומצמו. ישנו מו”מ בין העירייה לעזריאלי על טווח הצימצום.
כל הצעדים הנ”ל יפנו שטח רב עבור הרחבת המדרכות!
בנקודות מסויימות יוכשרו שטחי מסחר על המדרכה שיואכלסו ע”י בתי קפה. בחלקים רחבים של המדרכה יוצבו כיסאות ושולחנות עבור בתי הקפה.
הרחבת המדרכות תאפשר הקצאת שבילי אופנייםיוקמו רצועות תשתית בקצות המדרכות, בהם ישתלו עצים.מפלס כביש הגישה לעזריאלי מדרך בגין (מתחת לגשר הולכי הרגל) יוגבה כך שיהיה רצף מדרכה (במקום שהולכי הרגל ירדו לכביש, הרכבים יעלו על המדרכה)מסביב לחלק החדש של הקניון והמגדל האליפטי יבנו מדרכות רחבות מלכתחילה עם חזיתות מסחריות לכל אורכןבפינת בגין ומוזס המדרכה תתרחב לכדי כיכר קטנה, עם בריכות נוי, עצים ומסחר.
גישה חדשה להולכי רגל ורוכבי אופניים תתאפשר גם ממזרח למרכז עזריאלי: בינו לבין כביש איילון תיבנה דרך תלויה באופן זיזי כך שעזריאלי יהיה מוקף בדרכים להולכי רגל מכל כיוון.
חיבור מרכז עזריאלי לתחנת רכבת תחתית “שאול המלך”
בין המגדל האליפטי ומבנה המסד שלו לבין הבינוי הישן יהיה מרווח בקומת הקרקע בו תיהיה רחבה עם כניסה לתחנת הרכבת התחתית “שאול המלך”.
בקרקע יפער פתח גדול שיכניס אור למפלסים נמוך של אחת מזרועות הגישה לתחנה.
מאותו מרווח במפלס הקרקע המיועד לכניסה לתחנת הרכבת התחתית ימתחו שני מסדרונות תנועה להולכי רגל לתוככי מרכז עזריאלי: הראשון יעבור באיזור שבו נמצא כיום המרכול הגדול מתחת לקניון (מה שאומר שהמרכול יבוטל או יעבור) ויגיע למעגל התנועה שמתחת לקניון. השני יקשר לשטחי המסחר החדשים מתחת למגדל האליפטי וכנראה גם ללובי המגדל.
חיבור מרכז עזריאלי בגשרי שמיים להולכי רגל למרכזים סמוכים עתידיים
התכנית המקודמת מגדירה “תחומי איתור” לגשרים שעתידיים להתחבר למרכז עזריאלי (לקניון).
כיום מתחברים למרכז עזריאלי שני גשרים: הגשר לתחנת רכבת השלום והגשר לכניסה לקיריה.
בתכנית לטווח הרחוק יותר מתוכננים להיבנות שלושה גשרים חדשים:
- גשר לתרכובת מגדלים שעתידה להיבנות בקצה הדרום מזרחי של הקיריה (לכשאיזור זה של הקיריה יתפנה).
- גשר נוסף לבינוי חדש שיבנה במקום בית הספר מקס פיין הסמוך לעזריאלי מדרום (מתחם “שפע טל”)
- ועוד גשר לתחנת הרכבת השלום. (לא ברור לי למה צריך שני גשרים לאותה תחנת רכבת, אני מניח שמדובר על הקמת גשר רחב יותר מהגשר הנוכחי תוך החלפתו והתאמה לקירוי איילון העתידי)
כניסת רכבים חדשה למרכז עזריאלי משיקוע בגין-קפלן
כניסת הרכבים המערבית לעזריאלי מכיוון דרך בגין מעיקה על הולכי הרגל שנאלצים לפעמים לפלס דרכם בין תורי הרכבים.
אחד הדבר שיעזרו בשיפור תחושת הרחוב בדרך בגין הוא הוספת כניסת כלי רכב חדשה מתוך החלק המשוקע של בגין (שיקוע קפלן-בגין) בדומה לכניסה שכבר קיימת אך עדיין לא פעילה מתוך השיקוע למתחם שרונה.
עיריית ת”א אף מנסה לבטל כליל את הכניסה הישנה מבגין כך שתיווצר מדרכה רציפה ללא רכבים שחוצים אותה. נקווה שזה יצליח.
שיפור המדרכה מעל שיקוע בגין-קפלן
במרכז הצומת המדרכות אמנם רחבות, אך שטחן מנוצל לחניה מופרזת של קטנועים. בעיריית ת”א יש רעיון לקרות חלקים קטנים מהשיקוע למטרת הרחבת המדרכה הזו דבר שיאפשר פיתוח מרחב ציבורי איכותי יותר או לפחות מסודר יותר.
ברקע כל השיפורים האלה, מקודמת בימים האלה תכנית “שדרת הקיריה” שתשפר את שטחי המדרכה עבור הולכי הרגל, אפילו על חשבון הרכבים הפרטיים, כך מצהירה העירייה.
אדווח בקרוב גם על תכנית זו.
הי אני סטודנטית לאדריכלות
אני רוצה לחקור את האדריכלות של בניני עזריאלי
יש אפשרות לקבל את התכניות של הבניין העגול?
תודה רבה