תכנון אסטרטגי בטפטופים – הזלפת תכנית אב לשילוט בהדרגה בארגונים שמכבים שריפות ולא מוכנים להשקיע לטווח ארוך

כולם יודעים שכדי ליצור סדר, עקביות ואסתטיקה – צריך תכנית כוללת.
בתחום השילוט וההתמצאות קוראים לזה תכנית אב: מסמך המגדיר את כל חוקי העיצוב לכל טיפוסי השילוט.

ועדיין, לא חסרים ארגונים שמעדיפים לדלג על ההשקעה הזו. מבחינתם שילוט הוא “משהו שצריך לסמן עליו ✓”, לעמוד בדרישות – וזהו.

ולפעמים הסיפור אפילו מורכב יותר: הסמכות מבוזרת. גורם אחד בארגון מחזיק בתקציב ולא מעוניין להשקיע בשילוט, בעוד גורם אחר בארגון מבין את החשיבות והצורך בתכנון כולל, יודע שמדובר בהשקעה זניחה ביחס להיקף הפרויקט  – ושהשפעתו עצומה.

לעיתים אנחנו נתקלים במצבים בהם אותו אדם פונה אלינו בעצמו כדי לעשות סדר “מתחת לרדאר”.

אז איך מכניסים שיטת עבודה לארגון שמאלתר ו”מכבה שריפות”?

כאן נכנסת היכולת המיוחדת שלנו: לקרוא את הארגון מבפנים, להבין דינמיקות פוליטיות ותהליכי קבלת החלטות, ולמצוא את הדרכים להכניס סדר ושיטת עבודה – גם כשהארגון עצמו לא ביקש זאת.

במצבים כאלה האסטרטגיה נכנסת בדלת האחורית, ורק בדיעבד הארגון מבין ומעריך את התרומה.

זה אפשרי רק אם יש לפחות אדם אחד בארגון שמבין את הערך, איכפתי מספיק לקדם תכנון לטווח ארוך ומוכן להיות שותף לתהליך.

כשהוא פונה אלינו הוא כמעט תמיד מתחיל במילים:
“הלוואי שיכולנו לעצור ולתכנן הכול מסודר…”
כאן אנחנו קוטעים אותו – המצב מוכר לנו ואנחנו יודעים להתמודד איתו:

תכנון אסטרטגי בטפטופים – מה זה?

במצב הרגיל, כל תכנון מתחיל בתכנית אב מלאה. משאבים וזמן מוקדשים להכנתה, ורק לאחר מכן מתוכננים כל השלטים לפיה.

בתכנון בטפטופים המצב הוא אחר: אנחנו נדרשים לפעולות מקומיות (כיבוי שריפות) אבל כל פעימת עבודה מנוצלת להרכבת עוד חלק בפאזל של מה שמתגבש לאט לאט כתכנית אב לשילוט.

זה נעשה באופן אופורטוניסטי: תוך כדי טיפול בדברים המקומיים שהתבקשנו לטפל בהם, אנחנו מנהלים שיח עם מקבל ההחלטות, מציפים דילמות עתידיות, מציעים צעדים קטנים, ומעריכים יחד השלכות ארוכות טווח.

בהדרגה, באמצעות סדרה של החלטות קטנות והזמנות עבודה ממוקדות, נבנית מתודולוגיה לשילוט עבור המקום.

מתודולוגיה מובילה ליצירת שיטה וללוגיקה לפיה מתארגנים כל השלטים.

למה זה עובד?

כי אנחנו מספקים את כל המענה התכנוני עבור הצורך שהוצג לנו, ויודעים להוכיח שאותו מענה תכנוני פתר בעיות נוספות שהתעוררו בהמשך.
ולרוב זה גם לא עלה עוד כסף.

פעמים רבות זה מדרבן בהמשך את הארגון להסתכל גם מעבר לטווח הקצר, כך שהם מבקשים תכנון יסודי מיוזמתם.

גם בארגונים שמתנהלים מיום-ליום ואינם משקיעים בטווח הרחוק, אם יש אדם אחד שמבין את הערך של תכנון כוללני – תמיד אפשר לבנות יחד תכנית פעולה להטמעת אסטרטגיה לטווח הרחוק.

• תכנון אסטרטגי בטפטופים משלב בין הצורך המיידי (“כיבוי שריפות”) לבין בניית תשתית לטווח ארוך.
• תכנון אסטרטגי בטפטופים נשען על מינימום תיאום תקציבי ומקסימום ניצול הזדמנויות.
• גם אם הארגון לא מוכן “על הנייר” לתכנית אב לשילוט, אפשר להכניס אסטרטגיה בהדרגה ובחכמה, ולייצר סדר, אסתטיקה וחווית משתמש טובה.

All Set הוא משרד לעיצוב וייעוץ שמביא אנשים להבין טוב יותר את החללים שהם נמצאים בהם.

כך הם מתמצאים מהר יותר, מרגישים וודאות נינוחות ובטיחות, חוסכים זמן ולעיתים גם מקבלים השראה.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן