לשנות את השיטה: לא עוד רחובות חסומים לתנועה בעת קיום עצרות בכיכר רבין

אירועי חוצות הם לדעתי אחד מגולות הכותרת של עיר טובה. אין דוגמא יפה יותר מערב יום העצמאות בכיכר רבין.
כמה חבל שעיריית ת”א מסבה נזק כה גדול לאירועים מסוג זה, בכך שהיא מדירה מהם את הציבור שאינו מצוי במרחק הליכה סביר מהכיכר.
בכל עיר נורמלית בעולם, יגיעו ההמונים לכיכר העיר ממרחקים, באמצעי תחבורה שונים. לכיכר רבין מגיעים בעיקר אלה שיכולים לעשות את זה ברגל.

אני מתכוון לסתימות התחבורתית שנוצרת בתל אביב בכל פעם כשמתקיים אירוע גדול.
בערב יום העצמאות האחרון התעצבנתי שוב בפעם המי-יודע-כמה, מהפרדיגמה המיושנת של עיריית ת”א, באשר להתנהלות התחבורתית בעת קיום אירועי רחוב.

אלפים גדשו את כיכר רבין ואת אבן גבירול, ותנועת הרכבים נאסרה באבן גבירול במקטע שבין שאול המלך בדרום לארלוזרוב בצפון, כבכל שנה.
סגירת הרחובות הסמוכים לכיכר לכלי הרכב:

  1. יצרה פקקי תנועה עומדים ברדיוס גדול מאוד מהכיכר
  2. הרתיעה את אלה שאינם יכולים להגיע ברגל, מלהגיע לכיכר.
  3. שיבשה את רוב פעילות התחבורה הציבורית בת”א.
  4. הפחידה את הציבור שהעדיף פשוט “להתרחק מתל אביב”

קווי אוטובוס שנוסעים ריקים בדרך לאירוע חוצות ענק בכיכר העיר הוא מחזה סוריאליסטי

בזמן שראש העיר מנצח על הזיקוקים בכיכר, באבן גבירול עומדים בפקק (בין רכבים פרטיים) עשרות אוטובוסים שנוסעים כמעט ריקים.
יש לנוסעים סיבה טובה לנטוש את התחבורה הציבורית בערב כזה. הם יודעים מראש שהאוטובוס יקלע לפקק.
תעזרו לי לאתר מילים בעברית שיתארו כמה לא יעיל המצב הזה!

20160512_004132
קו 89 נוסע כשהוא כמעט ריק לגמרי מנוסעים! תחזיקו אותי!!!!
20160512_004152
ריק! ריק! האוטובוס פשוט ריק!

פקקי תנועה מסוג מיוחד

לא מדברים על זה, אבל הפקקים האלה שנוצרים בכל ערב עצמאות וערבים דומים הם פקקים מסוג שונה לגמרי מהפקקים “הרגילים” של עומס מבקרים – הרי הרוב המוחלט לא מגיע לכיכר באמצעות רכבים.
אני קורא לפקקים האלה “פקקי היקלעות” – פקקים שבהם רוב העומדים נקלעו למקום בטעות.
מה שאומר שאלה פקקים שקל ביותר למנוע.

מעל הכל, יש פיתרון מצויין לבעית קטיעת מסדרון התנועה של אבן גבירול בעת קיום אירועי ענק, הפיתרון הוא רכבת תחתית באבן גבירול עם תחנה תת קרקעית בכיכר רבין שתזרים את אלפי המשתמשים בקלות אל ומהכיכר. אני בעד.

אבל!

אני תמיד אהבתי את המשפט “פעולה קטנה לשינוי גדול”.
במציאות שבה כה קשה לקדם מיזמי תשתיות, “פעולה קטנה לשינוי גדול” היא הדרך האפשרית ביותר לשפר את החיים בעיר.
כל שצריכה לעשות העירייה הוא לשנות בין-לילה את הפרדיגמה הכושלת של סגירת רחובות לתנועה בעת קיום אירועי רחוב, והנה הפיתרון הפשוט:

במקום לחסום את התנועה לכלל הרכבים ברדיוס קטן מהכיכר, יש לחסום רק את התחבורה הפרטית, ולאפשר לקווי האוטובוס לנוע במסלולם כרגיל (כמובן שבתדירות מוגברת)

לא צריך תוספת כח אדם ולא תוספת תקציב. (ויש פיתרון לבעית האבטחה)
זו חסימה קלה יותר לביצוע מהנוכחית.
נסו את זה, באירוע חוצות אחד – ותל אביב תשתנה לנצח, עם אירועי ענק ענקיים יותר, נגישים יותר ופתוחים יותר.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן