עבודות בכביש יש ויהיו תמיד. אין תחנת אוטובוס אחת בעיר שלא זזה, תזוז, בוטלה או תבוטל מתישהו. זה חלק מהחיים.

מנגנוני הניהול של התחבורה הציבורית בישראל לא מכירים בעובדה הזו ולא יודעים איך להתמודד עם שינויים זמניים בתחבורה ציבורית.

איך מתבטאת הבעיה?

ההתמודדות עם שינויים זמניים בתח”צ בעת קיום עבודות בכביש או אירועים פועלת כך:
משרד התחבורה מנהל את כל התחבורה הציבורית בארץ (ומתעקש להיות היחיד שעושה זאת)
ומשאיר את הטיפול במקרים חריגים בכל מקרה של סטייה מהשגרה לצד שלישי.
אם זו עצרת בכיכר גדולה – הטיפול למשטרה. אם אלה עבודות תשתית – לקבלן המבצע. אם אירוע מטעם העירייה כמו מרתון – לעירייה.
הצד השלישי מעביר את הטיפול לצד רביעי (העירייה שוכרת קבלן שיבצע עבורה את העבודה, ואותו קבלן יכול להיות גם עובד מכפר בצפון שבחייו לא נסע באוטובוס).

ואז, נראית העבודה בשטח כך:

דפי A4 מוצמדים לעמוד חשמל
דפי A4 מוצמדים לעמוד חשמל

הצמדה של דגלון לעמוד חשמל

על עמוד החשמל
על עמוד החשמל
ואז הוא נופל…
שלט שהודפס במדפסת ביתית “התחנה מבוטלת”
פה אפילו לא השתמשו במדפסת. הסתפקו בעט
פה אפילו לא השתמשו במדפסת. הסתפקו בעט
בתמונה אפשר לראות סככת המתנה ארעית - שמשייה!
בתמונה אפשר לראות סככת המתנה ארעית – שמשייה!
שמו את השלט איפה שרק היה אפשר - (והמידע בשלט כמובן לא נכון)
שמו את השלט איפה שרק היה אפשר – (והמידע בשלט כמובן לא נכון)
דוגמא לביטול זמני של תחנה בשד' רוקח בת"א (2010)
דוגמא לביטול זמני של תחנה בשד’ רוקח בת”א (2010)
זה הביטול תחנה הכי מסודר שנמצא אצלינו (2007)
זה הביטול תחנה הכי מסודר שנמצא אצלינו (2007)
ביטול תחנה באמצעות קישקוש בטוש לורד על גבי המפות
ביטול תחנה באמצעות קישקוש בטוש לורד על גבי המפות

ההודעות לנוסעים, התקנת השילוט הזמני, הצבת הסככות ושלטי ההכוונה מותקנים בדרכים מאולתרות ומתחלפות.
כמעט תמיד העבודה רשלנית, המידע אינו ברור והנוסעים נותרים מבולבלים.

בימים האחרונים שמעתי כמה שבחים המופנים כלפי עיריית ת”א על השילוט הזמני שהוצב על גבי תחנות האוטובוס בסביבת כיכר דיזנגוף, עקב העבודות לשיפוץ הכיכר.

חל שיפור, אבל שורש הבעיה עודנו כאן
חל שיפור, אבל שורש הבעיה עודנו כאן

נכון, יש שיפור גדול בשילוט הגדול והברור אך אנחנו רחוקים מלפתור את שורש הבעיה.
היום זה נעשה בצורה סבירה, מחר זה ייעשה שוב בצורה אחרת.
נראה כי מנגנוני הניהול של התחבורה הציבורית מטפלים בנושא השינויים הזמניים בכל פעם כאילו הן נתקלים בבעיה זו בפעם הראשונה.

איך זה כן צריך לעבוד?

השלטים הקיימים מאפשרים העברת מסרים מותאמים לנוסעים. רשף אייזנברג©

איפה זה קורה?

למשל – בלונדון.
בלונדון אי אפשר לטעות. רואים בבירור שכל השינויים וההסדרים המזניים מנוהלים באמצעות מנגנון כפי שתואר קודם לכן.
ההסדרים הזמניים בולטים וברורים לכל עין:

london
גרפיקה ברורה שחוזרת על עצמה בכל לונדון
IMG_1796
תראו את המופת: שלט צמוד-עמוד בלונדון. אצלינו אפילו מידע הקבע לא מעודכן בשלט הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *